Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Keskustelua vuoden 2016 kiertueesta
Avatar
Johnny72
Drive All Night
Viestit: 1948
Liittynyt: 11.01.2013 12:40

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Johnny72 »

Jospa sanoisin tässä vaiheessa jotain tähän itsekin, kun kerran aloitekin oli minun. Omalla kohdallani tämä kiertue on ollut aivan mahtava, kun perheen lomareissujen kohteet ja osin ajoituskin oli mahdollista valita kiertuekalenterin ehdoilla. The River on ollut viimeisten 2-3 vuoden ajan eniten kuuntelemani äänilevy, ja Brucen musiikki tuntuu puhuttelevan minua yhä vain uusilla tavoilla muutenkin. Näin oli selvää, että albumikeikka piti käydä varmistamassa jo talvella USA:ssa, minkä jälkeen ensimmäinen eurokiertueen kohokohtani olivat onnistumiset Ticketmasterin & co. kanssa helmi-maaliskuun taitteessa. Tällöin tuntui myös kivalta voida olla avuksi useille kanssafoorumilaisillekin, jotta meitä pääsi mahdollisimman monia sekä Ullevin että Ullevaalin pitteihin. Samalla tuolloin tuntui haikealta luopua tällä kertaa Dublinista ja Milanosta kalenteriteknisten syiden takia, mutta toisaalta 3 x Göteborg plus Oslo ykkönen ja Pariisin tuplakeikka tuntuivat aika hyvältä kokonaisuudelta nekin. Enkä oikeasti edes olettanut, että full album olisi soitettu kaikkialla, vaan pikemminkin toivoin kuulevani sen edes jossain edes kerran, jotta talvella jo koettuun tulisi vielä lisää ulottuvuuksia. Lähtökohdat ja kokonaisuus tuntuivat siis hyviltä jo ennen koko eurolegin alkua, vaikka toki ymmärrän myös niitä teistä, joita Suomen keikan puuttuminen harmitti enemmän kuin minua.

Koska oma eka eurokeikkani oli vasta juhannuksena Ullevilla, odottavan aika alkoi käydä vähän jo pitkäksikin, ja settilistoissa tietty BitUSA-pitoisuus oli alkaa huolestuttaa. Koko ajan oli kuitenkin selvää, että bändi oli hyvässä vedossa ja välipäivät auttoivat heitä jaksamaan. Oli myös hienoa päästä näkemään (kun juhannus vihdoin koitti) pitkästä aikaa Patti lavalla: ToL-biisit toimivat nykyään ainakin minulle niin upeasti. Steven hyvä tuuli ja runsas mukana ja esillä olo olivat myös iso plussa koko kesälle, kuten myös Jaken kasvaminen nykymittoihinsa saksofonistina. Settilistoissa olisi tietty voinut olla enemmän outtakeja ja ylipäänsä hitusen enemmän variaatiota noin 25 ekan biisin jälkeen melkein keikalla kuin keikalla, mutta tämä nyt on tätä, että hyvä tai paraskaan ei ikinä ole täydellinen, vaan aina voi parantaa jotain.

Kesän kovimpia yksittäisiä kohokohtiani olivat kuitenkin Ullevi 1:n The Promise, Ullevi 2:n kokonaisuus, Oslon 9 River-biisin putki ja siihen päälle Lost in the Flood ja Trapped, Pariisi 1:n Incident + Reason to Believe ja oikeasti koko keikka sähkökatkoineen, Pariisi 2:n full album ja THL -jatkot aamuyön puolelle, ja sitten ikään kuin encorena vielä Ullevi 3:n full album stadionilla ja Stadium Breaker. Iloa, euforiaa, yhteisöllisyyttä, kaveruutta, mahtavaa musaa ja kivoja kohtaamisia, sekä tärkeimpänä syvää kiitollisuutta kaikesta, juuri kuten täällä jo toisetkin ovat todenneet. Koko kiertuekesäni huipennus, ml. totaalisin yksittäiseen hetkeen mukaan heittäytymiseni, oli Pariisissa, mihin oli osansa loistavilla hallikeikoilla, hyvällä mielialalla vanhassa tavallaan kotikaupungissani, ihmisillä ympärillä ja juuri minulle hienosti osuneilla yksittäisillä biiseillä. Ylipäänsä koko kesä tuotti minulle "toivelistani" mitenkään realistisista puutteiden paikkauksista yllättävänkin monta, mistä kiitokset tietysti ennen kaikkea Brucelle. Oli upeaa, ja upeaa tätä on myös muistella. Kiitos kaikille tavalla toisella menossa mukana olleille!
Avatar
LK_
Jack Of All Trades
Viestit: 234
Liittynyt: 11.01.2013 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja LK_ »

Omaan kiertueeseeni kuului neljä keikkaa kahdessa kaupungissa, Dublinit sekä Ullevi 1 ja 3. Keväällä oli pieni pettymys, ettei albumikeikkoja Eurooppaan luvattu, kun Jenkkikiertue ja se todennäköisin Euroopan River-kaupunki Pariisi eivät olleet itselleni mahdollisia kohteita. Hyvissä ajoin ennen Dublinia oli kuitenkin fiilis korkealla päästä pitkästä aikaa keikalle - onhan se nyt paras paikka olla sillä hetkellä riippumatta siitä, mitä soitetaan.

Näin jälkikäteen voi todeta, että onnistuin lopulta osumaan juuri oikeisiin paikkoihin omien toiveiden puolesta. Dublinissa ehdottomat kohokohdat olivat pitkään metsästämäni It's Hard to Be a Saint in the City (kahdesti!), Lost in the Flood ja kaiken kruunannut Incident. Lisäksi kakkoskeikalla pitissä viereeni sattuneen paikallisen, kaikki sanat osanneen, vähintään 60-vuotiaan herran käsittämättömän onnellinen hymy keikan alusta loppuun ei ihan heti unohdu.

Ullevi 1:ltä mieleenpainuvin oli The Promise, jonka myös sai nyt ruksittua "tätä en varmaan ikinä kuule livenä" -listalta. Ja eipä keikkakesä olisi paremmin voinut päättyä kuin Ullevin heinäkuun albumikeikkaan. En todellakaan uskaltanut sitä odottaa, eikä edes Meet Me in the Cityn aikana jostain syystä käväissyt mielessä tämä mahdollisuus. Erittäin sykähdyttävä hetki olikin sitten tajuta, että Riverin tosiaan kuulisi alusta loppuun. Siitä vaikuttavimmin jäivät mieleen jo Dublinissa erinomaisesti uponneet Independence Day ja Point Blank, Jackson Cage, Price You Pay ja Wreck loppupuheineen. Ja unohtumatonta oli kyllä ehdottomasti myös pomppiminen lopuksi Twist and Shoutin tahtiin.
Kimmo72
Growin' Up
Viestit: 51
Liittynyt: 29.08.2013 9:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Kimmo72 »

Vaikka Dublin II oli ainoa keikka, johon tällä kertaa pääsin, on näitä keikkaraportteja lukiessa tuntunut melkein kuin olisi itsekin ollut niin Milanossa, Pariisissa kuin Göteborgissakin. Kiitos siis raporteista!
cortinaGT
The Wind and the Rain
Viestit: 2495
Liittynyt: 11.01.2013 15:49
Paikkakunta: Kiikoinen, Suur-Vammala

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja cortinaGT »

Parikymmentä konsulttia, kukkahattutätiä ja muuta "tärkeää" tyhjäntoimittajaa jyräsivät 3-0 nelisenkymmentätuhatta The River -keikasta Suomessa haaveillutta casual/die-hard fania. Olisihan tuossa ollut joutilaana vuodet 2013-15 stadionin pintalaittoon. Vain Suomessa. Pelisilmä puuttui myös JLM:lta kun eivät hätätapauksessa neuvotelleet Hartwall areenalle 1-2 keikkaa. Edes tavallista pienemmällä voittomarginaalilla. Maksoi edestakainen rekkarallikin Keski-Euroopan ja Skandinavian välillä jotain. Ilmaisen myös kiitollisuuteni raportoijille ja upeiden Tube videoiden filmaajille ja postaajille.:-D
Helsinki, July 31, 2012 - Once in a Life-time
Avatar
Kartsa
Street Poet
Viestit: 1079
Liittynyt: 10.01.2013 17:12

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kiitokset Johnnylle aloitteesta. Oman pienen aiheeseen osallistumiseni jälkeen on mieleeni alkanut kummuta loputon highlights-tulva ja vastaukseni tuntuu kovin vajavaiselta. Heti keikan jälkeen tai keikkaa seuraavana päivänä käydyt keskustelut - jaetut euforisen onnelliset tuntemukset - foorumiveljien ja -siskojen kanssa pyrkivät mieleen. Onhan tässä muutenkin, Italiasta palattua, ollut aikaa pysähtymiselle: reissuvalokuvien teettämiselle ja kiertuelitografian viemiselle kehystettäväksi (tyydyin sitten siihen yhteen, ekaa Dublinin iltaa merkkaavaan litografiaan) ja yksittäisten biisien (esim. Lost in the Flood) esiintymistiheyden tutkimiselle brucebasesta niin tällä kiertueella kuin muutenkin, sekä saman lähteen avulla tehdylle yksittäisten konserttien erityispiirteiden tiedostamiselle (esim. kolmen Greetings-biisin harvinainen kombo Dublin 1:llä). Tässä vielä linkki (sisältää myös rapakontakaiset keikat) siltä varalta, jos ei ole jollekulle tuttu:
https://brucebase.wikispaces.com/2016
Fiilis on sellainen, että vaikka arkeen on palattu, kokemukset ovat olleet niin vahvoja, että ne nostavat tuon tuostakin arjen yläpuolelle - ja varmaan vielä kauan.

Johnnyn alustuksessa taisi olla puhetta myös kiertuekaupungeista. Suosittelen kyllä Dublinia mikäli inhimillinen kaupungin mittakaava ja irlantilainen pubikulttuuri kiinnostaa. Italian kohteissa lienee enemmän arkkitehtuurin ja taiteen helmiä sekä loistavia elämyksiä hyvän ruoan ja viinien parissa. Omalla reissulla keikkakaupunkien Milanon ja Rooman välillä oli ilo tutustua Toscanaan (Firenze, San Gimignano, Siena). Dublinin-reissu oli mukava pidennetyn viikonlopun irtiotto keväällä ja Italian-touri oikein hyvä valinta kesäloman viettoon.
And I swear I found the key to the universe in the engine of an old parked car
Avatar
Janey
Downbound Train
Viestit: 1353
Liittynyt: 11.01.2013 11:27

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Janey »

Meikäläisen henkinen tila ei ole vielä palautunut normaaliin moodiin kiertueen jäljiltä: ajatukset pyörii sekä menneissä että mahdollisesti tulevissa keikoissa ja on vaikea keskittyä mihinkään järkevään.

Oma kiertue koostui 5 keikasta, mikä oli ihan sopiva määrä. Oli mahtavaa todeta Brucen ja bändin olevan edelleen kovassa keikkakunnossa ja tähän liittyen olin aivan erityisen vaikuttunut Brucen äänestä. Sen sijaan settilistat ei kaikilta osin aina vakuuttaneet: Dublinin-keikkojen jälkeen fiilikset oli vähän pettyneet ja ehkä hämmentyneetkin. Olin odottanut selvästi enemmän River-biisejä ja vaihtelevampaa settiä iltojen välillä. Toki näilläkin keikoilla tarjoiltiin herkkuja, mutta kokonaisuudesta jäi vähän "ei-mikään-kiertue" -fiilis.

Onneksi Göteborgissa päästiin sitten niin sanotusti asiaan ja olenkin tosi tyytyväinen Ullevin-keikkoihin, vaikka jäin edelleen kaipaamaan enemmän outtakeja, eikä kolmoskeikan loppuosa täyttänyt odotuksiani. Juhannuksen keikat oli ehkä tällä kiertueella allekirjoittaneelle ne kaikkein kovimmat ja niistä ehkä kakkosilta kokonaisuutena vähän parempi. Toisaalta oli kyllä kova juttu kuulla River kerran kokonaan läpi kolmoskeikalla ja se olikin allekirjoittaneelle sopiva määrä albumikeikkoja. Jos levyn olisi kuullut useammalla kuin 1-2 keikalla, olisi homma mennyt tylsäksi.

Sain kuulla livenä melkoisesti herkkuja, mistä olen tosi iloinen ja kiitollinen. Kaikkein suurimpia yksittäisiä kohokohtia oli muun muassa The Promise, Tougher Than the Rest, Tunnel of Love, Lucky Town, Independence Day ja The Price You Pay. Näistä kolmea ensimmäistä en uskonut koskaan kuulevani livenä.

Olen kiitollinen ja onnellinen siitä, että pääsin tänä kesänä keikoille kolmen vuoden tauon jälkeen. Jos olisin joutunut jättämään kiertueen väliin, asia vaivaisi vielä haudassakin. Reissuilla oli hienoa tavata uusia ja vanhoja tuttavuuksia ja hengailla samanhenkisessä seurassa. Reissukiintiö on vähäksi aikaa täynnä, mutta kyllä tässä jo toivoo taas ensi vuodelle keikkoja ja sillä kertaa mielellään ihan kotimaahankin.
It's Bo... boycott time!
Jungleland
Born To Run
Viestit: 10
Liittynyt: 16.01.2013 22:26

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Jungleland »

Minäkin voisin omasta puolestani kommentoida muutamalla sanalla kulunutta "Bruce-kesää" ja kolmea keikkaa joille pääsin : Berliini, Göteborg 1 ja Oslo 2. Yleinen huomio joka kaikkia näkemiäni keikkoja ja you-tube videoita yhdistää on se mieletön soittamisen riemu ja intensiivisyys, joka lavalla ja katsomossa yhdistää kaikki vuosi toisensa jälkeen upealla tavalla. Kaikkein eniten nautin tästä Oslossa viikko sitten jolloin hartain toiveeni toteutui ja sain kuulla lempilevyni Riverin kokonaisuudessaan. Siellä upeassa puistossa ja aurinkoisessa kelissä kaikki oli kohdallaan ja bändillä todella hauskaa keskenään. What a wonderful night sanoisi eräs toinen amerikkalainen vanhemman polven laulaja :-) Jos nostan joitain yksittäisiä omia huippuhetkiä niin ne olivat Berliinissä murhaava alku Adam raised a cain ja encoren Backstreets, Oslossa koko River ja Lofgrenin aivan poikkeuksellisella antaumuksella poljettu ja pyöritty soolo Because the nightiin, Göteborgissa Promise, juuri tänäänkin ajankohtainen 41 shots ja erityisesti pimentyneessä illassa Drive all night. Se riipii selkänahkaa edelleenkin kun sitä uudestaan katselen ja kuuntelen. Kaikesta nautin, kaikesta tykkäsin ja jään kaiholla odottamaan koska tälle ihanuudelle saadaan taas jatkoa myös täällä Suomessa. Jos jotain saisi jatkossa toivoa niin outtakeja voisi ottaa enemmän mukaan ja myöskin kahdelta ekalta levyltä haluaisin kuulevani enemmän ja paljon useammin - muitakin kuin upeat Spirit ja Rosie. Esim. Growin up, Lost in the Flood, For You, Sandy ja mieletön jamittelu Kitty`s back voisivat olla paljon enemmän esillä. Näistä Kittyä ja Lost in the Floodia en ole vielä koskaan onnistunut livenä kuulemaan. Toivossa on kuitenkin hyvää elää ja vielä haluan toiveeni myös toteuttaa !
Avatar
Liisa S
Daydream Believer
Viestit: 4206
Liittynyt: 09.01.2013 16:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Hmm, mitähän tästä nyt sanoisi. Heti keikkojen jälkeen olisi ollut vaikka kuinka paljon sekavaa sanorttavaa, mutta nyt on ollut liian paljon muuta häppeninkiä ja Bruce sai painua liian pian keikkojen jälkeen taka-alalle että ehti elämään muuta elämää. Mutta yritetään palautella juttuja mieleen.

Kolme keikkaa tänä kesänä eli Berliini, Köpis ja Göteborg 3. Jotain muuta olisi ollut jonain toisena vuonna suunnitelmissa, mutta nyt ei voinut sitoutua mihin vaan ja siksi mm. Göteborgin juhannuskeikat jäivät väliin. Pariisi ja Italian keikat eivät houkutelleet, toukokuun keikat olisivat olleet liian hankalasti järjestettäviä ja odotin liian kauan muita mahdollisia Saksan keikkoja. Lisäksi oletin lippuja ostaessani että River soitetaan kaikilla keikoilla, joten 2-3 keikkaa olisi sopiva määrä.

Noh, Riveriä ei sitten soitettukaan mutta vaikka keikoille hinku oli kova, toukokuun ja kesäkuun alun keikat kesti koska ei sieltä nyt niin huikeita raportteja kuulunut. Berliiniin lähdettiin sopivasti runsaat kaksi vuorokautta ennen keikkaa, koska nyt oli tarkoitus (keikkakaveri Laukun yllytyksestä) jonottaa tosissaan, ja niinhän me tehtiin ja saatiin numerot 53 ja 54 (vai olikse 52 ja 53?) Nyt vielä kerran vanhaan malliin, vielä kerran eturiviin, vielä kerran Brucen jalkoja hipelöimään ja kirkumaan. Me otimme Berliinin keikan tosissamme ja pitkän kaavan kautta, ja se kannatti. Erinomainen jonotus hienoine puitteineen ja upeine kavereineen (kiitos kaikki siellä tavatut tyypit!) ja jonotuksen välissä kivaan kulttuurikaupunkiin tutustumista. Keikka oli meidön mittapuumme mukaan hyvä, ja sitä mitä me haimmekin. Ei maailman paras keikka, mutta olimme kiitollisia siitä että saimme olla paikalla. Huippuhetkenä minulle taisi olla yksittäisten biisien sijasta se, että Bruce kiinnitti huomiota minun Jackson Cage -kylttiini.

Seuraavaksi Kööpenhamina. Olin aikonut tehdä sinne pistokeikan, mutta koska olin jo Berliinissä, en tietenkään käynyt välillä kotona vaan lensin sieltä suoraan Köpikseen (siis Berliinin keikka su, Köpis ke) ja jonotin taas kaksi päivää. Tällä kertaa olin reissussa yksin mutta eipä täälläkään yksin tarvinnut olla, koska nimenhuudoissa oli aina foorumiseuraa ja niiden jälkeen käytiin syömässä ja hengailtiin muuten vain yhdessä.

Keikalle en asettanut muita odotuksia kuin että voi kun tulisi sopivasti eri biisejä kuin Berliinissä, ja voi kun tulisi lisää River-biisejä. Molemmat toteutuivat kohtalaisesti, eli Köpiksessä kuultiin melkein 10 biisiä joita ei kuultu edellisellä keikalla. Lisäksi Köpiksen keikan fiilis oli jollain tavalla paljon rennompi ja iloisempi kuin Berliinin keikan (ja kuulemma Beliini oli ollut selvästi parempi kuin sitä edeltänyt München), eli olin todella tyytyväinen keikan aikana. Rentoon menoon kuului useita toivekylttibiisejä, ja keikan huippuhetket taisivat löytyä niistä. Rendezvous, Pink Cadillac ja sitten itse The River, josta kuultiin täällä harvinaisen upea versio.

Bruce oli hyvällä tuulella ja paljon aktiivisempi kuin Berliinissä ja yhteistyö bändin kanssa sujui, mutta silti tästä keikasta jäi jotenkin fiilis että tässä jätetään jäähyväisiä Euroopalle ja nyt oli vuorossa bye bye Kööpenhamina. Nyt iski aika surkea olo, tämä on nyt sitten tässä, tämä kesä vielä ja mulla on lippu vain yhdelle keikalle enää. Nyyh.

Settilistat jatkoivat kehittymistään ja fiilis oli koko ajan kovempi tämän jälkeen keikoilla, eli näillä tienoilla Brucella tapahtui todella joku käänne kesän eurokeikoilla. Minä seurasin näitä vain kaukaa kotoa ja odottelin heinäkuuta ja Göteborg kolmosta. Seuraammeko Solna kolmosen surullisenkuuluisia jalanjälkiä? Tämä on kuitenkin vika Bruce-keikka (tai ainakin Bruce & ESB) jonka ikinä näen, mitä jos se on totaalinen floppi? Ja miksi ihmeessä olen päättänyt lähteä paikalle vasta keikkapäivän aamuna, miksi, oi miksi en jonota täälläkin? (No joo, mulla oli oikeasti syyni tähän kun oli aika hankkia lentoliput.)

Kun Seutulassa samalle portille alkoi kerääntyä tuttuja pilvin pimein, keikkafiilikset lähtivät heti melkoiseen nousuun ja jonotuspäivä Göteborgissa oli melkein parasta evör, niinkuin KAIKKI olivat siellä! Siellä tosiaan tuli moikattua enemmän foorumilaisia kuin suunnilleen ikinä (noh, poikkeuksena Suomen keikat tietty ja synttäribileet), kaikki oli kivaa ja kaunista, ja kaikki olivat niin hyvällä tuulella.

Sitten se keikka menee alkamaan Meet Me:llä, ja heti sen perään putkeen koko The River alusta loppuun, se oli melkoinen unelmien täyttymys. Tätä tässä oli odotettu jo talvesta alkaen, kevään ja alkukesän aikana tästä oli haaveiltu, sitten oli menetetty usko että tätä voisi ikinä kuulla ja nyt se on tässä, ihan minua varten! Tämä oli siis todella KOVA JUTTU minulle. Ihan täydellistä. Erityisesti The Price You Pay, siitä en ole vieläkään toipunut.

Tämän keikan jälkeen olo oli autuaan onnellinen ja toiveikas. Ei ollenkaan niin surullinen (yhyy, tää on nyt tässä, ei ikinä enää tätä) kuin kahden aiemman keikan perään, vaan "Bruce sanoi että we'll be seeing you, Bruce ei ikinä valehtelis meille". Loistava päätös mun kolmen keikan kesäkiertueelleni, ja odotan innolla mitä tulevaisuus tuo mukanaan.
Avatar
tsmalmbe
Lucky Man
Viestit: 258
Liittynyt: 11.01.2013 11:39
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja tsmalmbe »

On hienoa matkustella ja on hienoa kun perillä on jokin erityislaatuinen ohjelmanumero, kuten vaikkapa rock-konsertti. Realistina ymmärrän että on syytä elää hetkessä, ja että se hetki ehkä nyt sitten oli tänä kesänä euroopassa. Tulee myös uusia hetkiä, ne on yhtä hyviä kuin vanhat, vain erilaiset eikä varmasti sellaiset kuin me olemme kuvittelleet - tai toivoneet. Suuressa mittakaavassa kuulumme kaikki nostalgikkoihin ja siksi haikaileminen on luonnollista. Olemme myös jokainen erioikeutettu tavalla ja toisella, siksi että meillä on mahdollisuus edes harkita ja rakennella vaihtoehtoja erilaisten matkojen ja kokemusten suhteen. Oikeastaan kaikki on ihan hyvin, todella hyvin. Vai mitä?
Vastaa Viestiin