Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Keskustelua vuoden 2016 kiertueesta
Avatar
Johnny72
Drive All Night
Viestit: 1948
Liittynyt: 11.01.2013 12:40

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Johnny72 »

Nyt kun musiikki hiljeni Zürichissä ja tämän kesän Euroopan keikat on soitettu, kuunneltu ja eletty, tuntuu siltä, että ainakin oma mieleni on täynnä kaikenlaisia isompia ja pienempiä hienoja Bruce- ja THL-hetkiä, joiden avulla arki jatkossakin tuntuu vielä pitkään erilaiselta kuin aiemmin. Mutta mitkä ovat kenellekin meistä niitä läheisimpiä tai muuten vain mieleenpainuvimpia elämyksiä tähän mennessä tältä kiertueelta? Minkä biisin livenä kuuleminen oli parasta, ja kuka bändistä onnistui erityisesti, ja mitä tässä vaiheessa pitäisi ajatella settilistoista, matkakohteista, stalkkaamisesta, jonottamisesta, albumikeikoista, tuplakeikkojen välipäivistä, periskoopeista jne. jne.?

Olisi kiva kuulla mahdollisimman monen meistä ajatuksia tästä kaikesta eletystä ja koetusta. Lupaan laittaa itsekin tässä lähipäivinä jotain tästä tänne, kunhan saan ajatuksiani järjestykseen, mutta tässä silti jo nyt heti hautumaan ja muhimaan tämä äsken chatin puolella esiin noussut keskustelunavaus, johon toivottavasti moni tarttuu!
Avatar
JaSu
Drive All Night
Viestit: 1585
Liittynyt: 19.03.2013 11:29
Paikkakunta: Lieto

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja JaSu »

Jos rehellisiä ollaan, kesän Euroopan legistä ensimmäisenä ajatuksena esiin nousee: pettymys. Viittaan tällä siihen, että River-boksin uusia eikä vanhoja outtakeja soitettu ollenkaan, poikkeuksena Meet Me. Yhtään world premiereä ei näistä saatu. Tämän ymmärtäisi, jos kyseessä olisi vain joku kiertue. Mutta nyt hommaa markkinoitiin River-teemalla eikä yleisö olisi ollut yhtään sen pettyneempi jos näitä biisejä olisi soitettu.
Esimerkiksi Ruotsissa boksi möi varsin hyvin, ja konserttikävijät olisivat jopa suurimmalta osin tienneet nämä oudohkot biisit. Spotify nyt tietenkin mahdollistaa näiden kuuntelun ilman fyysistä tekelettä.
Jos haetaan yksittäistä huippukohtaa skooppien välityksellä kotona ja myös lomalla ulkomailla keikkoja seuranneelle, se on ehdottomasti Pariisin Reason to Believe. Olen diggaillut Turku CD:eillä olevaa harjoitusvetoa ko. biisistä pitkin vuotta ja onhan se toimiva keikkakipale. Samoin myös Pariisin Iceman oli toinen kohokohta. Kolmas huippu nähtiin vasta loppumetreillä, None but the Brave, jota jo ehdin odottaa.
Soolopianoista Promise iski parhaiten. Incident kaipaisi kyllä fullbandversiota, Promiseen pelkistetympi käy paremmin. Riverbiiseistä ykkönen on Point Blank filmnoirtyyppisine introineen. Stevenin skittasoundi PB:ssa on myös jäätävän tyylikäs.
Harmi, ettei Suomeen saatu tällä kertaa tätä spektaakkelia. Tässä näkyy asemamme. Yksi ainoa kunnon keikkapaikka on pelistä pois ja näin käy.
I was Bruced and battered, I couldn´t tell what I felt. I was unrecognizable to myself on the seats of HK-Areena 8.5.2013
cortinaGT
The Wind and the Rain
Viestit: 2495
Liittynyt: 11.01.2013 15:49
Paikkakunta: Kiikoinen, Suur-Vammala

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja cortinaGT »

Päällimmäisenä omaan mieleen jää pettymys meidän skippaamisesta. Myöhemmin päästään fiilistelemään tallenteilla Eurolegin kaikista keikoista, yms. Mutta tärkein jäi meiltä budjetti- ja aikarajoitteisilta puuttumaan. JLM ja Brucen kiertuehenkilöstö olisivat taloudellisesti selvinneet poikkeamasta meilläkin esim. Jaffalassa. Sen sortin siksakkaamista Eurolegi oli muutenkin. Olisi kelvannut randomi- tai albumikeikka!!! :-)
Helsinki, July 31, 2012 - Once in a Life-time
Avatar
Ile
Saved by rock'n'roll
Viestit: 2362
Liittynyt: 10.01.2013 9:12
Paikkakunta: Turku

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Ile »

Varmaan koska itse pääsin keikkoja näkemään, itselläni päällimmäisin tunne on kiitollisuus. Kiitollisuus musiikkia, mahtavia ihmisiä ja ylipätään elämää kohtaan. Parin viime vuoden aikana nämä asiat eivät aina ole olleet ihan itsestäänselvyyksiä omassa elämässäni. Jos River-kiertue olisi ollut 2015, en taatusti olisi päässyt yhdellekään keikalle. Tänä kesänä elämä oli toisin, ja se on hyvä. Kun juhannuksena Ullevilla olin, muistin kuinka paljon tätä kaikkea olen kaivannut. Tavallaan moneen otteeseen ollut epämääräisen tyytymätön olo, joka on osin johtunut siitä, ettei keikkoja ole ollut.
Yksittäisistä hetkistä parhaiten mieleen nousevat juhannuksen Independence Day Ullevilla sekä Ullevi 3:n Wreck on a Highway:n jälkeinen puhe. Ylipäätään River Ullevilla oli upea ja minulle henkilökohtaisesti kovempi kokemus kuin Pariisissa. Ullevi 1:n aloitus sai silmähien pintaan tehokkaasti, Pariisin Reason to Believe oli hieno... Loppuen lopuksi aika vähän noita yksittäisiä biisejä muistaa. Kaikki kesän viisi keikkaa olivat itselleni osa kokonaisuutta. Kesä 2016 oli hyvä ja kaunis. Ullevi 3:n jälkeen olen melko varma, että ESB nähdään vielä Euroopassakin.
Let go of the little distractions
Hold close to the ones that you love
Cause we won't all be here this time next year
So while you can, take a picture of us
cortinaGT
The Wind and the Rain
Viestit: 2495
Liittynyt: 11.01.2013 15:49
Paikkakunta: Kiikoinen, Suur-Vammala

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja cortinaGT »

Turun keikkojen jälkeen olin aika varma että 10 Suomen keikkaa täyttyisi 2010-luvun loppuun mennessä. Tämän kiertueen osalta Suomea koskeva ratkaisu sammutti luottamukseni lähes kokonaan, että sisältyisimme jatkossakaan Eurooppaan JLM:n tulevissa kiertuejärjestelyissä. TOIVOTTAVASTI silti nähtäisiin Brucea vielä automatkan päässä kodeistamme lähivuosina. :-)
Helsinki, July 31, 2012 - Once in a Life-time
Avatar
Ile
Saved by rock'n'roll
Viestit: 2362
Liittynyt: 10.01.2013 9:12
Paikkakunta: Turku

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Ile »

cortinaGT kirjoitti:Turun keikkojen jälkeen olin aika varma että 10 Suomen keikkaa täyttyisi 2010-luvun loppuun mennessä. Tämän kiertueen osalta Suomea koskeva ratkaisu sammutti luottamukseni lähes kokonaan, että sisältyisimme jatkossakaan Eurooppaan JLM:n tulevissa kiertuejärjestelyissä. TOIVOTTAVASTI silti nähtäisiin Brucea vielä automatkan päässä kodeistamme lähivuosina. :-)
Itse en lähtisi tekemään noin radikaaleja johtopäätöksiä. Keskeisen stadionin remontti osui vaan meidän kannaltamme huonoon saumaan. Jossittelu on turhaa, mutta väitän, että jos stadikka olisi ollut kunnossa, olisi Bruce Suomessakin nähty.
Let go of the little distractions
Hold close to the ones that you love
Cause we won't all be here this time next year
So while you can, take a picture of us
Jukka69
Growin' Up
Viestit: 87
Liittynyt: 01.12.2015 19:34

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja Jukka69 »

Omat kokemukset tältä kiertueelta olivat Köpis ja Rooma. Eniten minua sykähdytti se energia ja ilo jota vielä näiden vuosien jälkeen esityksiin löytyi. Hieman tuskaa tuotti koko levyn kuulematta jääminen, mutta koska työkuviot olivat haasteelliset olen tyytyväinen että ylipäätään pääsin paikalle noille kahdelle keikalle. Kesälomani alkoi tänään ja kiertue loppui eilen eli ei nyt ihan natsannut...
Yksittäisenä biisinä nousee esiin veretseisauttava tulkinta Independence Daysta Roomassa. En ollut ennen livenä kuullut ja siinä ympäristössä keskellä erittäin hienoa yleisöä ja erinomaista keikkaa kappale osui täydellisesti.
Vaikea toki irrottaa yhtä hetkeä ja molemmat näkemäni keikat tarjosivat parasta A - luokkaa Brucelta ainakin hetkellisesti. Köpis vähän vähemmän ja Rooma vähän enemmän. Kumpikin keikka yksinään olisi kelvannut ainoaksi keikaksi jos en olisi toiselle jostain syystä päässyt.
Ehdottomasti jäi vaikutelma että tuolla keikkakunnolla ei ollut vielä viimeinen bändikiertue Euroopassa. Toki aikaikkuna ei ole enää kovin iso.
cortinaGT
The Wind and the Rain
Viestit: 2495
Liittynyt: 11.01.2013 15:49
Paikkakunta: Kiikoinen, Suur-Vammala

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja cortinaGT »

Stadikkaremppa ajoitettiin vähän enemmänkin pieleen... Aika menee vaan vuosi vuodelta.
Helsinki, July 31, 2012 - Once in a Life-time
CemotiMastermikka
Born To Run
Viestit: 17
Liittynyt: 04.03.2016 10:36
Paikkakunta: Turku

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja CemotiMastermikka »

Ylipäätään River Ullevilla oli upea
Tämä. Myönnän auliisti kuuluneeni itse full album -skeptikkoihin; omassa toveriporukassani vallitsee jopa jonkin sortin konsensus sen suhteen, että River on ylipäätään väliinputoaja koko 70-80-lukujen Springsteen-katalogissa (tämä on toki varmasti oman keskustelunsa aihe). Olin paikalla paitsi viimeisellä Ullevin, myös jälkimmäisellä Milanon keikalla, ja vaikka Milano oli kaikessa frenzy-hengessään ikimuistoinen ilta, muistuu Ullevin Full River sittenkin sinä yksittäisenä "hetkenä", joka tältä turneelta on ainakin tällä erää voimakkaimpana mielessä. Siinä meni mulla ehkä 5-6 biisiä, että pääsin kunnolla fiilikseen (varmasti, koska Ties ja Sherry esim oli kuultu vasta Milanossa; Jackson Cage tosin oli Ullevilla varhainen huippuhetki, joka toimi elävänä mielestäni turhan nuupahtaneeksi tuotettua levyversiota huomattavasti paremmin), mutta viimeistään Outin kohdalla vilkaisin yhtä lailla full album -skeptisen toverini suuntaan, ja totesimme äänettömästi toisillemme, että toimii perkele. Vanha suosikki-inhokkini I Wanna Marry You yllätti ehkä eniten-positiivisesti introineen samoin, kuin se Fade Awayn mieletön outro. Ja tietysti Point Blank, Price You Pay sekä kaikessa eleettömyydessään järkyttävän tuhovoimainen Wreck; siinä ne huippukohtien huiput. Lisksi tunnelma Ullevilla oli ainakin pitissä ennenkokematon; ei ehkä sellaista päätöntä hurmosta, kuin Italiassa tai Espanjassa, mutta sellaista kollektiivista lämpöä, spontaaneja hymyjä ventovieraiden kesken yms. (Tubessa on Ullevin viimeisen illan Point Blankista muuten istumapaikalta kuvattu versio, joka osoittaa mielestäni hyvin sen, että se Brucen oma skeptisyys Full Riverin stadionsoitantaa vastaan on ihan perusteltua; höpöttävät omiaan koko sen "majesteetillisen" intron, nuo naapurimaan asukit; jos ei saada kansankodissa porukkaa hiljaiseksi dramaturgisesti tärkeissä kohdissa, niin en ihmettele, ettei sitten muuallakaan.)

Kaikilla esiintyjillä on epäilemättä parempia ja huonompia iltoja, mutta ainakin katselemieni tallenteiden valossa minun on vaikea allekirjoittaa sitä verraten aggressiivistakin kritiikkiä, jota eurolegin ratkaisuja kohtaan on lähinnä kotisohvalta käsin suunnattu, erityisesti GreasyLaken puolella. Musta on ihan mahtavaa, että kiersivät näin paljon, soittivat intensiivisesti joka ilta, ja huomioivat monella areenalla yhtä lailla niin satunnaiskävijät – nuo diaboliset riippakivet! – kuin jo pidemmän keikkahistorian omaavat "tosifanit". Kyllä se oli omalla ekalla keikalla aikoinaan iso juttu kuulla Dancing ja BTR livenä; samanlaista kokemusta toivon hamaan tappiin asti kaikille vielä keikoilla käymättömille, ja maksan siitä kernaasti omalla tylsistymiselläni. Ja meni se loppusetti usein autopilotilla eli ei, niin hemmetinmoiset bileet sillä tuntuu saaneen päälle joka ilta. Maailmanlopun bileet.

Kiitollisuus se kai itselläkin on päälimmäinen tunne: onneksi tuli lähdettyä, ja onneksi jaksoi lähteä edes kahdesti. Samalla ymmärrän hyvin harmistuksen paitsi Suomen skippaamisesta, myös JLM:n markkinointistrategiasta; itse olen siitä onnellisessa asemassa, että pystyn esimerkiksi töiden puolesta irtoamaan lyhyelläkin varoitusajalla pikkureissuille, mutta myötätuntoni on heidän puolellaan, jotka eivät samaan kykene.
Now you were the red sea, I was Moses.
cortinaGT
The Wind and the Rain
Viestit: 2495
Liittynyt: 11.01.2013 15:49
Paikkakunta: Kiikoinen, Suur-Vammala

Re: Yleinen keskustelu River-kiertueesta 2016 - Eurooppa

Viesti Kirjoittaja cortinaGT »

Keikkakunto on YouTube -videoista jokaisen todettavissa erinomaisen vakuuttavaksi! :-D Se että Brucen ja bändin akrobaattiliikehdintä on vähäisempää ja rauhallisempaa kuin aikoinaan, on mielestäni vähäpätöistä musiikillisesti edelleen yhtä loistavan esiintymisen rinnalla. <3 Brucen nykyinen rouheampi laulusoundikin antaa oman lisämausteensa viimevuosien kiertueiden kaikkiin konsertteihin. Voimme vain nauttia miehen iän ja kokemuksen tuoman varmuuden vahvistamasta edelleen kiistämättömästä ja vertaistaan hakevasta lavakarismasta - toivottavasti vielä Suomessakin! :-D
Helsinki, July 31, 2012 - Once in a Life-time
Vastaa Viestiin