Lilyhammer

Vapaata keskustelua Brucea, hänen musiikkiaan tai muita bändiläisiä sivuten
Avatar
Johnny72
Drive All Night
Viestit: 1948
Liittynyt: 11.01.2013 12:40

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja Johnny72 »

Laitetaanpa tähän vielä oma "kokonaisnäkemykseni" koko Lilyhammer-sarjasta, juonipaljastuksia varoen:

Ensimmäisen kauden yleinen taso oli mielestäni paras: siinä sarjan idea oli tuore, kuten keskeiset hahmotkin, ja juoni kehittyi luontevasti jaksosta toiseen, minkä lisäksi kaltaiseni kohtuu paljon skandinaavikulttuuria ja -yhteiskuntaa tunteva pystyi nauttimaan norjalaisesta itseironiasta, jolla lillehammerilaisen elämänmenon ja mafiatyylin yhteentörmäys oli kuvattu. Tietty ennalta-arvattavuus oli jo alusta lähtien ilmeistä, mutta mitäpä siitä, melkein kaikki tv-sarjathan ovat ennalta-arvattavia ainakin jossain määrin.

Toisella kaudella jaksosta toiseen etenevän juonen kehittely jäi sitten hieman vähemmälle ja sarjaan mm. ajettiin sisään joku hahmo, jota ei sitten käytettykään oikeasti mihinkään järkevään. Vähemmälle jäi myös sellainen pieni vähäeleinen salaovela huumori, jota ykköskaudella viljeltiin ajoittain paljonkin, mutta joka saattoi olla ei-skandinaavisille katsojille vaikeaa edes huomata saati tajuta. Silti seasonin lopulle ja aivan erityisesti viimeiseen jaksoon onnistuttiin rakentamaan hieno huipennus.

Kolmannen seasonin vahvuudet ja heikkoudet muistuttavat edellistä kautta, vaikka tuotantobudjetti on ollut jonkin verrankin isompi kuin sarjan alkuvaiheissa (Brasiliassa kuvatut jaksojen osat eivät liene olleet ihan ilmaisia). Jatkuvan juonen kehittely ei taaskaan toimi niin hyvin kuin ekalla kaudella, mutta hyvät näyttelijät osaavat silti syventää hahmojaan, ja jälleen kerran kauden loppuun on saatu ladattua paljonkin panoksia.

Eli yhteenveto: mielestäni Lilyhammerin ensimmäinen kausi olikin suorastaan loistava, parhaita tv-tapauksia vuosiin, kun taas toinen ja kolmas kausi ovat epätasaisempia ja kokonaisuuksina keskinkertaisempia, mutta molemmat loppuvat niin hienosti, että se motivoi kyllä koko sarjan katsomisen. Ja vielä tällainenkin näkemys, että minusta sarjan heikkoudet koskevat ennen muuta käsikirjoitusta ja ajoittain ohjausta, kun taas näyttelijätyö on kautta linjan varsin hyvää, jopa niin hyvää, etten hämmästyisi, vaikka joku tai jotkut sarjan norjalaisnäyttelijöistä saisivat jatkossa näkyvyyttä ja töitä myös englanniksi.
Avatar
Janey
Downbound Train
Viestit: 1353
Liittynyt: 11.01.2013 11:27

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja Janey »

Täällä suunnalla ei ole sarjaa seurattu sekuntiakaan, mutta tämän viikon jakso tuli sattuneesta syystä tallennettua ja töllättyä. Yhden jakson perusteella sarja ei iskenyt sitten ollenkaan, mutta Brucen roolisuoritusta seurasi tietysti suurella mielenkiinnolla ja hymy huulilla. Komppaan Sandya: en olisi pannut pahakseni, jos Brucella olisi ollut isompi rooli. Lopputekstien biisivalinta oli hieno ylläri!
It's Bo... boycott time!
Avatar
Teemu
Pilgrim Supreme
Viestit: 890
Liittynyt: 10.01.2013 8:14

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Kai katsoitte myös mitä lopputekstien jälkeen tapahtui? :)
Take 'Em As They Come
Avatar
twister
Lucky Man
Viestit: 358
Liittynyt: 11.01.2013 12:28
Paikkakunta: Woods of Nurmijärvi

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja twister »

Taisi olla Stevenin mummeli seinällä: https://twitter.com/mvzagogo/status/536874436117688321" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihmisellä on tässä avaruudessa kusiaisen valtuudet. - Veikko Huovinen
kekko
Mr. Podcast
Viestit: 2073
Liittynyt: 11.01.2013 12:14
Paikkakunta: Turku

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja kekko »

Teemu kirjoitti:Kai katsoitte myös mitä lopputekstien jälkeen tapahtui? :)
Viimeiset jaksot odottelevat vielä digiboksissa katsomistaan, mutta tämä on hyvä vinkki! Vielä kun muistaisi sitten aikanaan katsoa loppuun asti.
It ain't no sin to be glad you're alive
Avatar
41 shots
Chaos Without Prophecy
Viestit: 1697
Liittynyt: 10.01.2013 8:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja 41 shots »

kekko kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Kai katsoitte myös mitä lopputekstien jälkeen tapahtui? :)
Viimeiset jaksot odottelevat vielä digiboksissa katsomistaan, mutta tämä on hyvä vinkki! Vielä kun muistaisi sitten aikanaan katsoa loppuun asti.
Mä olin jo laittaan telkkaa kiinni mut onneksi kaukosäädin oli kateissa :D
Avatar
tillie
Lucky Man
Viestit: 307
Liittynyt: 30.09.2013 12:30

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja tillie »

Hyvät analyysit sulla Johnny72!

Melkein kaikki osat tuli mullakin katsottua ja vähän samantyyppinen olo jäi mullekin. Toisaalta toka kausi jäi mulle ehkä mieleen hirtehisen töppäilyhuumorin huipennuksena jostain syystä.. jotenkin esim. Steven oli edelleen ekasta kaudesta hionu onnistuneesti roolihahmonsa ilmeitä ja eleitä lisää.

Tällä kolmannella kaudella kai sitten yritettiin lähestyä enempi draamaa vaikkei se huumorikaan ollut täysin kadonnut. Edellisten kausien juonirakenteita ja kaikkia hahmoja mä en enää kyllä kovin yksityiskohtaisesti muista, mutta noi 2. ja 3. kausien finaalit jäi mullekin erityisinä kohokohtina mieleen. Ja tämä Brucen roolisuoritushan oli itse asiassa melkoisen hyvä. Hyvin oli Steven, ja ketä muita nyt mukana on ollut, niin hyvin olivat hautausurakoitsijan kohtaukset ohjanneet ja sijoittaneet päätösosaan.

Toivottavasti tulee neljäs kausi.. jäi niin herkullisesti kesken noi kuviot mitä tohon loppuun ladattiin! Toi stoorihan vois kehittyä ihan mihin suuntaan hyvänsä tosta nyt. Esim. yksityiskohtana vois mainita sen Johnnyn/Frankin expuolison kohtauksen siinä kylpyammeella, mikä oli kyllä totista selkäpiitä karmivaa tragediaa!
"For the ones who had a notion -
A notion deep inside -
That it ain't no sin to be glad you're alive."
Avatar
Janey
Downbound Train
Viestit: 1353
Liittynyt: 11.01.2013 11:27

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja Janey »

41 shots kirjoitti:
kekko kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Kai katsoitte myös mitä lopputekstien jälkeen tapahtui? :)
Viimeiset jaksot odottelevat vielä digiboksissa katsomistaan, mutta tämä on hyvä vinkki! Vielä kun muistaisi sitten aikanaan katsoa loppuun asti.
Mä olin jo laittaan telkkaa kiinni mut onneksi kaukosäädin oli kateissa :D
Tässä suhteessa ei mennyt ihan kuin Strömsössä, koska digilaatikko oli päättänyt katkaista tallennuksen hieman liian aikaisin, hemmetti. Täytyy kaivaa viimeiset sekunnit Areenasta tai jostain...
It's Bo... boycott time!
ProveItAllNight
Downbound Train
Viestit: 1012
Liittynyt: 11.01.2013 16:30

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja ProveItAllNight »

Janey kirjoitti:
41 shots kirjoitti:
kekko kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Kai katsoitte myös mitä lopputekstien jälkeen tapahtui? :)
Viimeiset jaksot odottelevat vielä digiboksissa katsomistaan, mutta tämä on hyvä vinkki! Vielä kun muistaisi sitten aikanaan katsoa loppuun asti.
Mä olin jo laittaan telkkaa kiinni mut onneksi kaukosäädin oli kateissa :D
Tässä suhteessa ei mennyt ihan kuin Strömsössä, koska digilaatikko oli päättänyt katkaista tallennuksen hieman liian aikaisin, hemmetti. Täytyy kaivaa viimeiset sekunnit Areenasta tai jostain...
Mulle kävi sama juttu, mutta onneksi Areena on olemassa.
"So walk tall or baby don't walk at all"

7th and 8th of May 2013: When Finland changed from This Hard Land to Land of Hope and Dreams
Avatar
JaSu
Drive All Night
Viestit: 1585
Liittynyt: 19.03.2013 11:29
Paikkakunta: Lieto

Re: Lilyhammer

Viesti Kirjoittaja JaSu »

Kyllä Steve on varmaan Riveriä tehtäessä meinannut repiä hiukset päästään, kun Loose Endsiä ei otettu levylle. Onkohan muuten Brucen kaikkien aikojen pahin tämän tyyppinen moka?
I was Bruced and battered, I couldn´t tell what I felt. I was unrecognizable to myself on the seats of HK-Areena 8.5.2013
Vastaa Viestiin