Bruce kitaristina

Vapaata keskustelua Brucea, hänen musiikkiaan tai muita bändiläisiä sivuten
ProveItAllNight
Downbound Train
Viestit: 1012
Liittynyt: 11.01.2013 16:30

Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja ProveItAllNight »

On jo pitänyt pitkään tehdä tästä aihe. Eli Bruce kitaristina. Aika useasti Brucen kitaransoittoa vähän ylenkatsotaan muusikkopiireissä ja onhan se totta, että Bruce ei ole mikään virtuoosi, mutta se ei tarkoita, etteikö Pomo olisi loistava kitaristi, joka on omaa luokkaansa. Brucen soitto oli (omasta mielestäni) parhaimmilaan Darkness -levyllä ja kiertueella. Silloin soolosoundikin oli jotain ihan uskomatonta. Menee heittämällä omalle top10 listalleni parhaimmista kitarasoundeista. Prove It All Night '78 Intron kanssa erityisesti on loistavaa kitararockia (saatte yhden arvauksen millä perusteella nimimerkkini valitsin) ja parin viime päivän aikana olen itsekin tuota introa harjoitellut. Myös Hammersmith dvd:llä Brucen soitto (silloin kun soittaa) on hienoa ja soundit kohdallaan. Bruce on joskus sanonut, ettei kauheasti harjoittele enää nykyisin, mutta kyllä se sama soittotyyli edelleen on tallella kuin 70-luvullakin. Bruce esimerkiksi lyö kitaran kieliä välillä aika lujaa soittaessaan sooloja, mikä ei loppujen lopuksi ole niin kauhean yleistä.

Tuossa Carlinin kirjassa Bruce sanoo itse, ettei ole mikään kitaraentusiasti eikä erityisesti keräile kitaroita tai kiinnitä huomiota "maailman parhaan soundin" etsimiseen. Nykyään voisi kyllä yhdessä Kevinin kanssa vähän säätää niitä vahvistimia ja vaihtaa Teleissä olevat Joe Bardenin humbuckerit (tieto löytynyt googlaamalla) takaisin alkuperäisiin Telecasterin mikkeihin. Eniten Brucen soitossa nykyään häiritsee tuo soundi, joka ei ole ihan parhaimmasta päästä. Ihan mielenkiinnosta olisi hauska tietää mitkä säädöt niissä vahvistimissa oikein on. Virallisella Instagram sivuilla olevista kuvista Kevinistä vahvistimien vieressä päättelin vahvistimien olevan MesaBoogien Electra Dyne -sarjaa. Fallon -showssa Bruce käytti Fenderin komboja. Ne Marshallin kaapit näyttävät tyylikkäiltä keikoilla, mutta itse vahvistinnupit lavan takana voisi vaihtaa vaikka Fendereihin tai Marshalleihin. Efektipedaalit taitavat pääasiassa olla Boss -merkkisiä. (Nimikkomerkki :D) Bruce itse on sanonut tuosta Hammersmith tallenteesta "The guitar sounded so good". Sen ymmärrän, että Bruce ei enää käytä aktiivisesti "the kitaraa" eli Fenderin Telecasterin ja Esquiren sekoitusta, mutta niihin uusiin Telecastereihin voisi jättää vaihtamatta ne humbuckerit, koska ne eivät varsinaisesti palvele soundia.



Kitty's Back Hammersmithista kaksiosaisena.


Prove It All Night Darkness -kiertueelta. Soundi ja soitto lähes täydellistä.


Loose Ends ja Prove It All Night '78 intron kanssa Helsingista. Soitto hyvää, soundi ei.
"So walk tall or baby don't walk at all"

7th and 8th of May 2013: When Finland changed from This Hard Land to Land of Hope and Dreams
Avatar
Teemu
Pilgrim Supreme
Viestit: 890
Liittynyt: 10.01.2013 8:14

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Tästä keskusteltiin vanhallakin foorumilla joten hyvä, että nostit täälläkin puheenaiheeksi. Hyvin pitkälti samaa mieltä noista saundiasioista ja Brucesta kitaristina. Bruce taitaa valitettavasti olla aika kuuro nykyään ja sen kuulee... Ihmettelen silti, että Kevin ei ole voimakkaammin ottanut asiakseen parantaa saundiosastoa. Tai ehkä hän on yrittänytkin, mutta puurokorva ei enää erota hyvää huonosta (mikä kuuluu välillä levyjen miksauksesta ja masteroinnistakin) ja pitäytyy siksi suosiolla tutussa ja turvallisessa.

Kiertuemiksaajakin puhuu aina haastatteluissa siitä, kuinka kitaristikolmikon vahvistimet vuotavat lavan kaikkiin mikkeihin, joka tekee miksaamisesta vaikeampaa. Kyse ei siis ole pelkästään siitä, että kitarasaundi on huono, vaan siitä, että tyypit luukuttavat kaappejaan niin sairaan kovalla. Brucen kitara kuuluu heittämällä stadionin ulkopuolelle ilman, että PA on edes päällä...

Porukasta paras ja selkein kitarasaundi on nykyään Stevellä. Hänellä onkin tyylikkäät Voxit käytössä. Oman kokemuksen mukaan niistä on aika vaikea huonoa saundia saadakkaan ulos.
Take 'Em As They Come
working daddy
Born To Run
Viestit: 14
Liittynyt: 17.01.2013 12:49

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja working daddy »

En ole mikään muusikko, mutta olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Saundi etenkin Darkness aikoihin oli jotenkin lämpimämpi.
Myös Bittanin pianon (flyygelin) soundi on nykyään kirkkaampi ja ohuempi kuin aiemmin. Ehkä olen vaan tottunut siihen vanhaan soundiin ;)
kekko
Mr. Podcast
Viestit: 2073
Liittynyt: 11.01.2013 12:14
Paikkakunta: Turku

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja kekko »

working daddy kirjoitti: Myös Bittanin pianon (flyygelin) soundi on nykyään kirkkaampi ja ohuempi kuin aiemmin. Ehkä olen vaan tottunut siihen vanhaan soundiin ;)
Otsikkoon nähden menee OT:ksi, mutta Bittanin pianosta olen samaa mieltä. Nykyisin piano ei oikein kunnolla kuulu kitaroiden alta, mikä on sääli. Hammersmith-dvd:llä piano kuuluu loistavasti esim. Saint in the City:n aikana, mutta Gborg #2:lla livenä kuunneltuna samassa biisissä en huomannut pianoa ollenkaan kuin parissa kohdassa.
It ain't no sin to be glad you're alive
ProveItAllNight
Downbound Train
Viestit: 1012
Liittynyt: 11.01.2013 16:30

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja ProveItAllNight »

kekko kirjoitti:
working daddy kirjoitti: Myös Bittanin pianon (flyygelin) soundi on nykyään kirkkaampi ja ohuempi kuin aiemmin. Ehkä olen vaan tottunut siihen vanhaan soundiin ;)
Otsikkoon nähden menee OT:ksi, mutta Bittanin pianosta olen samaa mieltä. Nykyisin piano ei oikein kunnolla kuulu kitaroiden alta, mikä on sääli. Hammersmith-dvd:llä piano kuuluu loistavasti esim. Saint in the City:n aikana, mutta Gborg #2:lla livenä kuunneltuna samassa biisissä en huomannut pianoa ollenkaan kuin parissa kohdassa.
Nykyään tuo pianon soundi ei tule flyygelistä, vaan lavan takana olevista tietokoneista/softasynista. Eli käytännössä sampleista. Lavalla oleva flyygeli vain lähettää midi-komentoja. Ovat kuulemma koittaneet joskus mikittää tuota flyygeliäkin, mutta lavamelun takia osoittautui mahdottomaksi toteuttaa käytännössä.

Muistan selvästi kuinka Helsingissä nuo Brucen kitarakaapit kuuluivat selvästi siihen viivekaiuttimien kohdalle ilman PA:takin, kun niitä ennen keikkaa testailtiin. Ei kyllä käy kateeksi bändin miksaajia.

Tässä kuvassa muuten näkyy Brucen guitar rig kohtalaisen hyvin. Otettu ennen Rock In Rion keikkaa. Premier Guitar voisi kyllä tehdä rig rundown videot E Street Bandistakin.
http://instagram.com/p/ei4pastu2K/" onclick="window.open(this.href);return false;
"So walk tall or baby don't walk at all"

7th and 8th of May 2013: When Finland changed from This Hard Land to Land of Hope and Dreams
working daddy
Born To Run
Viestit: 14
Liittynyt: 17.01.2013 12:49

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja working daddy »

ProveItAllNight kirjoitti:
kekko kirjoitti:
working daddy kirjoitti: Myös Bittanin pianon (flyygelin) soundi on nykyään kirkkaampi ja ohuempi kuin aiemmin. Ehkä olen vaan tottunut siihen vanhaan soundiin ;)
Otsikkoon nähden menee OT:ksi, mutta Bittanin pianosta olen samaa mieltä. Nykyisin piano ei oikein kunnolla kuulu kitaroiden alta, mikä on sääli. Hammersmith-dvd:llä piano kuuluu loistavasti esim. Saint in the City:n aikana, mutta Gborg #2:lla livenä kuunneltuna samassa biisissä en huomannut pianoa ollenkaan kuin parissa kohdassa.
Nykyään tuo pianon soundi ei tule flyygelistä, vaan lavan takana olevista tietokoneista/softasynista. Eli käytännössä sampleista. Lavalla oleva flyygeli vain lähettää midi-komentoja. Ovat kuulemma koittaneet joskus mikittää tuota flyygeliäkin, mutta lavamelun takia osoittautui mahdottomaksi toteuttaa käytännössä.

Muistan selvästi kuinka Helsingissä nuo Brucen kitarakaapit kuuluivat selvästi siihen viivekaiuttimien kohdalle ilman PA:takin, kun niitä ennen keikkaa testailtiin. Ei kyllä käy kateeksi bändin miksaajia.

Tässä kuvassa muuten näkyy Brucen guitar rig kohtalaisen hyvin. Otettu ennen Rock In Rion keikkaa. Premier Guitar voisi kyllä tehdä rig rundown videot E Street Bandistakin.
http://instagram.com/p/ei4pastu2K/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos ProveItAllNight mielenkiintoisista tiedoista. Selittää paljon siitä mitä olen pähkäillyt.
kekko
Mr. Podcast
Viestit: 2073
Liittynyt: 11.01.2013 12:14
Paikkakunta: Turku

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja kekko »

working daddy kirjoitti:
ProveItAllNight kirjoitti:
kekko kirjoitti:
working daddy kirjoitti: Myös Bittanin pianon (flyygelin) soundi on nykyään kirkkaampi ja ohuempi kuin aiemmin. Ehkä olen vaan tottunut siihen vanhaan soundiin ;)
Otsikkoon nähden menee OT:ksi, mutta Bittanin pianosta olen samaa mieltä. Nykyisin piano ei oikein kunnolla kuulu kitaroiden alta, mikä on sääli. Hammersmith-dvd:llä piano kuuluu loistavasti esim. Saint in the City:n aikana, mutta Gborg #2:lla livenä kuunneltuna samassa biisissä en huomannut pianoa ollenkaan kuin parissa kohdassa.
Nykyään tuo pianon soundi ei tule flyygelistä, vaan lavan takana olevista tietokoneista/softasynista. Eli käytännössä sampleista. Lavalla oleva flyygeli vain lähettää midi-komentoja. Ovat kuulemma koittaneet joskus mikittää tuota flyygeliäkin, mutta lavamelun takia osoittautui mahdottomaksi toteuttaa käytännössä.

Muistan selvästi kuinka Helsingissä nuo Brucen kitarakaapit kuuluivat selvästi siihen viivekaiuttimien kohdalle ilman PA:takin, kun niitä ennen keikkaa testailtiin. Ei kyllä käy kateeksi bändin miksaajia.

Tässä kuvassa muuten näkyy Brucen guitar rig kohtalaisen hyvin. Otettu ennen Rock In Rion keikkaa. Premier Guitar voisi kyllä tehdä rig rundown videot E Street Bandistakin.
http://instagram.com/p/ei4pastu2K/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos ProveItAllNight mielenkiintoisista tiedoista. Selittää paljon siitä mitä olen pähkäillyt.
Kiitos ProveIt minunkin puolestani. Olen aiemminkin lukenut tuosta pianon nykyisestä toiminnasta, mutta kun ei tämän alan tekniikka ole ollenkaan hallussa niin tämä selvensi taas asioita kiitettävästi.
It ain't no sin to be glad you're alive
cortinaGT
The Wind and the Rain
Viestit: 2495
Liittynyt: 11.01.2013 15:49
Paikkakunta: Kiikoinen, Suur-Vammala

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja cortinaGT »

Kiitos teille bändikamoista ymmärtäville mielenkiintoisesta kettinginpätkästä. :)
Helsinki, July 31, 2012 - Once in a Life-time
archie60
Jack Of All Trades
Viestit: 150
Liittynyt: 12.01.2013 21:12

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja archie60 »

Luulenpa että Brucen tasoisella artistilla on kyllä parhaat mahdolliset apuvoimat tekniikassa ja soundikysymyksissä. Stadionien äänentoisto on aina ongelmallinen ja lisäksi kun bändissä on lähes 20 soittajaa, niin ongelmia tulee varmasti ja kaikkia ei voi tyydyttää. Kitaran soundi ja käytetyt vahvistimet on kyllä ihan makuasia, mulla ei ole mitään valittamista. Jonkinlainen kompromissi kai nykyinen soundi on. Brucen oma soitto nykyään on vaihtelevaa, harvoin todella huonoa mutta usein yllättävän hyvää. Voisi antaa kyllä Nilsille paljon enemmän tilaa. Stevenin soitossa tai sooloissa ei ole kyllä hurraamista nykyään, mutta joskus yllättävän hyvää kyllä, niin kuin esim. tällä uudella Lontoon DVD:llä.
Avatar
Teemu
Pilgrim Supreme
Viestit: 890
Liittynyt: 10.01.2013 8:14

Re: Bruce kitaristina

Viesti Kirjoittaja Teemu »

archie60 kirjoitti:Luulenpa että Brucen tasoisella artistilla on kyllä parhaat mahdolliset apuvoimat tekniikassa ja soundikysymyksissä.
Nojaa... Paremmin asoista perillä olevat ovat valitelleet Brucen käyttämää äänentoisto firmaa, että ei ole kuulemma paras mahdollinen. Parempikin olisi kuulemma tarjolla (mitä Bruce kai käyttikin vielä 80-luvulla). Mutta mene ja tiedä... Seeger rundilla ei ollut valittamista saundeissa, eikä kaikilla ESB areenakeikoillakaan.
archie60 kirjoitti:Stadionien äänentoisto on aina ongelmallinen ja lisäksi kun bändissä on lähes 20 soittajaa, niin ongelmia tulee varmasti ja kaikkia ei voi tyydyttää.
Seeger rundilla ei ollut ongelmia, vaikka lavalla oli vähintään yhtä paljon porukkaa, kun ei ollut kolmea idioottia luukuttamassa sähkökitaroitaan täysillä... Ja onhan noita kuultu muita (isojakin) kokoonpanoja, kellä ei ole vastaavia ongelmia. Toisaalta, harvalla on yhtä vaihteleva settilistakaan, joka tuo omat haasteensa, kun miksaajatkaan eivät tasan tarkkaan aina tiedä, mitä sieltä on tulossa seuraavaksi...
archie60 kirjoitti:Kitaran soundi ja käytetyt vahvistimet on kyllä ihan makuasia, mulla ei ole mitään valittamista. Jonkinlainen kompromissi kai nykyinen soundi on.
Jaa, en kyllä tiedä, että minkälainen kompromissi... Kovinta mahdollista äänenpainetta kirskuvimmalla mahdollisella saundilla? Ihan 100% varmasti löytyi parempikin saundi, jos haluja olisi.
archie60 kirjoitti:Brucen oma soitto nykyään on vaihtelevaa, harvoin todella huonoa mutta usein yllättävän hyvää.
Etenkin hitaammissa kappaleissa, kuten Incidentissa irtoaa aika herkullisiakin sooloja välillä. Kyllä Bruce on edelleen mun suosikki soolokitaristi noista ESB jässiköistä.
archie60 kirjoitti:Voisi antaa kyllä Nilsille paljon enemmän tilaa.
En tiedä tuostakaan. En niin hirveäsi siitä Nilsinkään saundista välitä ja soolot menee usein liikaa yliyrittämisen puolelle. Mutta ehkä ei menisi, jos saisi soittaa niitä enemmän. Mitähän lie muuten Nils ajattelee siitä, että Morello on jo nyt saanut Springsteen levyillä enemmän soolotilaa, kuin hän koskaan ja samoin keikoilla...
archie60 kirjoitti:Stevenin soitossa tai sooloissa ei ole kyllä hurraamista nykyään, mutta joskus yllättävän hyvää kyllä, niin kuin esim. tällä uudella Lontoon DVD:llä.
Stevellä irtoaa vaihtelevasti, mutta sentään parhaalla saundilla tuosta porukasta.
Take 'Em As They Come
Vastaa Viestiin